Manifest 20N, Dia Universal dels Drets dels Infants
Com cada any, l’esplai reivindica el 20N, el Dia Universal dels Drets dels Infants
Aquest any, però, encara li donem més importància a causa de l’agreujament de la vulneració d’un dels drets fonamentals: l’educació. Fa tres setmanes que no podem fer esplai de manera presencial a causa de les mesures restrictives decretades per la Generalitat. D’aquesta manera, els infants i joves han quedat sense un espai en el qual se sentin segures, es fomenti l’esperit crític i se les acompanyi en el seu desenvolupament integral. Així doncs, l’única educació que els queda és la formal, i en cap cas se’ls ha preguntat si aquesta és l’única educació que volen.
Aquesta dinàmica ja l’arrosseguem des de l’inici de la pandèmia, en la qual no s’està tenint en compte la veu dels infants i joves per a dissenyar la desescalada. Alguns exemples són el moment en el qual van ser els últims en poder sortir de casa, les imatges de parcs tancats o fins i tot la prohibició d’acompanyar les famílies a comprar. A la vegada, no tothom gaudeix d’unes condicions òptimes per poder confinar-se a casa, ja sigui per la manca d'intimitat o per no poder accedir a l’educació telemàtica. La pandèmia també ha agreujat la inseguretat de poder cobrir les necessitats bàsiques, com ara l’accés a una alimentació suficient i saludable, tenir espai dins la pròpia llar o fins i tot disposar-ne. A més, durant aquesta desescalada, hem pogut veure un discurs totalment criminalitzador cap a les joves, sense tenir en compte l’etapa vital en la qual es troben i la falta d’espais per poder interactuar i satisfer les seves necessitats, en una societat en què aquests espais estan dissenyats per a persones adultes.
Des de les institucions constantment rebem missatges en els quals es pressiona els esplais a reinventar-se i cobrir drets que des de les mateixes es vulneren. Mesures com les de no presencialitat o el confinament perimetral fan que la nostra tasca perdi qualitat. Després de l’estiu se’ns va felicitar per desenvolupar educació en el lleure d’una manera segura i en un moment en què era totalment necessari per a infants i joves. No obstant això, amb l’inici de curs, l’educació en el lleure ha perdut el caràcter d’essencial, vulnerant altra vegada el dret de l’educació.